piatadefotografie
Administrator
 Din: Romania
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 1168
|
|
PEISAJUL este genul in care se pare ca se realizeaza cele mai multe fotografii. Autorul incearca sa evidentieze frumusetea, poezia, specificul unei zone, surprinzand o vedere panoramica sau un segment al acesteia. Desi peisajul este adesea tema principala a reprezenta rii, se intampla ca in cazul fotografiilor de peisaj, obiectul central al imaginii sa il constituie omul, integrat in compozitia peisajului.
Un lucru deosebit de dificil la fotografierea peisajului este evidentierea principalului, menit sa atraga atentia privitorului. Eliminarea elementelor inutile care sustrag atentia privitorului de la elementul principal al subiectului, delimitarea precisa a compozitiei cadrului ne ajuta la realizarea acestui prim deziderat. Folosirea in prim-plan a arborilor, a unor detalii arhitecturale, favorizeaza frumusetea si armonia distincta a cadrului.
Incepatorii, cand aleg un peisaj pentru fotografiere, au tentatia de a reprezenta planuri panoramice largi, care redau necorespunza tor ideea fotografului care a dorit sa arate frumusetea zonei respective. In aceasta situatie este preferabil sa fie incadrata o portiune bine aleasa , caracteristica pentru peisajul zonei respective, cu elemente asezate expresiv si bine iluminate. Este creata falsa impresie ca peisajul este cel mai usor gen de fotografie: subiectele nu se misca , lumina este suficienta , se fotografiaza ceea ce se vede.
Unul dintre elementele cele mai importante la fotografia de peisaj este lumina, care poate sa dea valoare imaginii, creand atmosfera specifica unei ore, unui anotimp sau unei zone. In functie de iluminare, acelasi peisaj poate ara ta, fie vesel (senin), fie posomorat.
Lumina cea mai comoda pentru fotografierea peisajelor este lumina solara , atunci cand soarele se afla lateral si nu prea sus. Peisajul capa ta relief si o anumita adancime evidentiata de alternarea luminilor si umbrelor. Pozitia soarelui la zenit nu favorizeaza fotografierea peisajului. Obiectele aproape ca nu au umbre, peisajul apare plan si neexpresiv pe fotografie, iar datorita marii stra luciri a soarelui de amiaza , intregul joc de lumini al fotografiei devine deosebit de contrast; imaginea isi pierde plasticitatea, subiectele din umbra devin nepla cute ochiului. Aceasta lumina , care vine dintr-o directie perpendiculara pe axa optica , este nefavorabila , impa rtind obiectele prea simetric in portiuni de lumina si de umbra .
Alegerea punctului de statie este hota ratoare pentru reusita fotografiei de peisaj. In acest gen de fotografie prim-planul este indispensabil, avand roluri multiple: - produce iluzie de adancime; - un joc de tonalitati si de forme; - acopera unele elemente nedorite; - da culoare locala ; - cand este intunecos, creeaza stra luciri. Iata suficiente motive pentru care prim-planul trebuie ales cu mult talent.
CERUL este un alt element important in fotografia de peisaj, de cele mai multe ori ocupand o mare portiune dintre cer si pa mant. Dupa frumusetea sau importanta cerului sau pa mantului, se va acorda uneia dintre ele o suprafaţa mai mare, avand grija ca linia orizontului sa nu imparta cadrul in doua juma tati egale. Cand pe cer sunt nori, se va ca uta realizarea unei armonii intre forma si pozitia lor si anumite elemente din peisaj. Atunci cand se fotografiaza un monument de arhitectura , in afara de aspectul lui general, importante sunt si anumite detalii arhitectonice, ornamentatii, scari etc. Peisajul de vara are ca element principal vegetatia verde si cerul albastru. Totodata, hainele de vara de culori deschise ale oamenilor, plantele inflorite coloreaza imaginile intr-o diversitate de culori. Zapada constituie elementul principal al imaginii la fotografierea peisajului de iarna , care solicita fotoreporterului multa iscusinţa profesionala. Nuantarea fina a tonurilor peisajului acoperit de za pada poate fi redata in fotografie numai daca , in cazul unei expuneri corect facute in redarea reliefului spatiilor acoperite de za pada , a luciului si a semitonurilor, un rol primordial il are iluminarea. Este recomandabil ca peisajele de iarna sa fie fotografiate la orele diminetii sau dupa amiezii, cand soarele aflat in apropierea orizontului da obiectelor umbre oblice lungi si prin razele sale mult inclinate subliniaza atat specificul za pezii, cat si relieful zonei. Redarea culorilor in fotografie este influentata de prezenta diferitelor suprafete colorate, avand proprietatea de a reflecta lumina si care se ga sesc in apropierea subiectului care trebuie fotografiat. Reflexele colorate impresioneaza imaginea si prin aceasta distorsioneaza redarea culorilor. O figura alba situata in apropierea unei suprafete de rosu-aprins, capa ta o nuanta roscata, mai ales in zonele umbrite. Asupra coloritului fotografiei influenteaza: reflectarea cerului albastru, verdele copacilor, albul peretilor, cla dirilor, imbra ca mintea colorata . Foarte mare este influenta suprafetelor de apa, care reflecta lumina. Fotografiata pe vreme mohorata , apa apare intr-o nuanţa cenusiu-maro. Actiunea unui soare puternic, fara nori, va colora apa intr-o nuanta vie, de albastru deschis, care nu este sesizabila de ca tre ochi, dar este retinuta de materialul fotografic. Nu toate obiectele care intra in campul nostru vizual apar la fel de reusite in fotografia in culori. Unele sunt redate perfect pe fotografie, iar altele apar cu mari distorsiuni cromatice. Nu se pot emite inca reguli precise in legatura cu obiectele care pot fi fotografiate ti redate intocmai cromatic, datorita multitudinii de factori diferiti ce-si exercita influenta.
Lucian TUDOSE, SNSPA
_______________________________________ BLOG. Click aici! ||NEW PHOTO||
|
|